Athena_webbanner1.jpg

Prof. dr. Judi Mesman

2017 – heden: Hoogleraar Interdisciplinary Study of Societal Challenges, Universiteit Leiden,

2013 – 2017: Hoogleraar Diversiteit in Opvoeding en Ontwikkeling, Universiteit Leiden,

2009 – 2012: Bijzonder hoogleraar Opvoeding en Onderwijs in de Multiculturele Samenleving, Universiteit Leiden

20 promoties afgerond (waarvan 3 als co-promotor)

Persoonlijke website

Bestuurlijke ervaring:

  • Dean Leiden University College The Hague (2016 – heden)
  • Wetenschappelijk directeur Instituut Pedagogische Wetenschappen, Leiden (2013-2016)
  • Boegbeeld Route Jeugd in Opvoeding, Ontwikkeling, en Onderwijs van de Nationale Wetenschapsagenda (sinds 2015)
  • Mede-trekker van het universitaire profileringsgebied Health, Prevention, and  the Human Lifecycle van de Universiteit Leiden (2015-2016)
  • Voorzitter afdeling Algemene en Gezinspedagogiek, Universiteit Leiden (2008-2012)

Honors / grants:

  • Lid Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (sinds 2018)
  • Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (sinds 2015)
  • Ca. € 8 miljoen aan competitieve onderzoekssubisidies, waaronder:
  • ERC Consolidator grant (2016)
  • ERC Starting grant (2009)
  • NWO Vici (2o17)
  • NWO Vidi (2009)
  • NWO Veni (2004)
  • Excellente Docent, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden (2011)
  • Excellente Docent, Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden (2008)

Inhoudelijke expertise:

  • gender en opvoeding
  • cultuur en opvoeding
  • socialisatieprocessen seksisme en racisme

Relevante publicaties:

Mesman, J., Minter, T., Angnged, A., Cissé, I.A.H., Salal, G.D., & Migliano, A.B. (in press). Universality without Uniformity: A Culturally Inclusive Approach to Sensitive Responsiveness in Infant Caregiving. Child Development.

Endendijk, J.J., Groeneveld, M., Van der Pol, L.D., Van Berkel, S.R., Hallers-Haalboom, E.T., Bakermans-Kranenburg, M.J, & Mesman, J. (2016). Gender Differences in Child Aggression: Relations with Gender-Differentiated Parenting and Parents’ Gender-Role Stereotypes. Child Development (online first).

Mesman, J., Jansen, S., & Van Rosmalen, L. (2016). Black Pete through the eyes of Dutch children. PLoS ONE 11: e0157511. DOI:10.1371/journal.pone.0157511

Endendijk, J.J., Groeneveld, M.G., Mesman, J., Van der Pol, L.D., Van Berkel, S.R., Hallers-Haalboom, E.T., & Bakermans-Kranenburg, M.J. (2014). Boys don’t play with dolls: Mothers’ and fathers’ gender talk during picture book reading. Parenting: Science and Practice, 14, 141-161.

Van der Pol, L. D., Groeneveld, M. G., Van Berkel, S. R., Endendijk, J. E., Hallers-Haalboom, E. T., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Mesman, J. (2015). Fathers’ and mothers’ emotion talk with their girls and boys from toddlerhood to preschool age. Emotion, 15, 854-864.