slider nieuw

4 women in academia

Veel mensen denken dat mannen en vrouwen tegenwoordig gelijke kansen hebben om succesvol te zijn in de wetenschap. Toch worden vrouwen in de praktijk vaak anders benaderd en behandeld dan mannen, en dit kan invloed hebben op hun wetenschappelijke loopbaan. Deze website is opgezet om zichtbaar te maken welke problemen vrouwen hierbij tegenkomen, en deze waar mogelijk te verhelpen.

Vier vrouwelijke hoogleraren hebben zich verenigd onder de naam Athena’s Angels om op te komen voor de belangen van vrouwen in de wetenschap. De missie van Athena’s Angels is om vrouwen en mannen werkelijk gelijke kansen te bieden op een loopbaan in de wetenschap. Wat is daarvoor nodig?

Ken de feiten   -   Meld misstanden   -   Vraag om raad   -   Signaleer seksisme   -   Sluit je aan 

 

Pallas Athena

athenaDe Griekse godin Pallas Athena is de strijdbare godin van de wijsheid. De uil is haar symbool. Het feit dat zij (in volledige wapenrusting) uit het hoofd van haar vader Zeus is geboren en af en toe nogal ‘male-identified’ overkomt nemen wij voor lief: dat gebeurde nu eenmaal soms bij de pioniers van de vrouwen in de wetenschap. Maar onder Athena’s aegis voeren wij graag onze missies uit.

 

 

Deel deze pagina!

 

Volg ons!

facebook

Actueel

Gemixte effecten van diversiteitstraining

Een recent artikel in PNAS onderzocht de effectiviteit van een korte evidence-based diversiteitstraining over vrouwen op de werkvloer. De auteurs laten zien dat de training alleen positieve verandering teweeg bracht in attitudes, maar niet in gedrag, onder de werknemers wiens attitudes over vrouwen voor de training net iets minder positief waren ten opzichte van andere groepen. Aan de andere kant bracht de training wel gedragsverandering teweeg onder werknemers wiens attitudes over vrouwen voor de training al positief waren. Deze resultaten onderstrepen de gelimiteerde effectiviteit van diversiteitstrainingen, vooral onder de groep mensen wiens gedrag beleidsmakers het liefst zouden beïnvloeden.

Lees hier het hele artikel  

Acht dingen om te weten bij het interpreteren van sekse en gender verschillen in wetenschappelijk onderzoek

Cordelia Fine, Daphna Joel, en Gina Rippon beschrijven acht dingen om in acht te houden bij het interpreteren van wetenschappelijk onderzoek naar sekse en gender verschillen. 

Lees hier het artikel

LNVH-rapport ‘Verborgen verschillen in werktaken, hulpbronnen en onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden tussen vrouwelijke en mannelijke wetenschappers in Nederland'

In opdracht van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) onderzochten dr. Ruth van Veelen en prof. dr. Belle Derks mogelijke verschillen wat betreft de invulling van het werk als wetenschapper onder ruim 4000 wetenschappers in Nederland. Uit het rapport blijkt dat vrouwelijke wetenschappers in Nederland minder tijd aan onderzoek en meer tijd aan onderwijs besteden dan mannelijke wetenschappers. Deze verschillen lijken vooral te ontstaan wanneer wetenschappers kinderen krijgen: contractueel besteden vrouwelijke wetenschappers met kinderen gemiddeld 40% van hun werktijd aan onderzoek, terwijl mannelijke wetenschappres met kinderen gemiddeld 45% aan onderzoek besteden. Bij wetenschappers zonder kinderen is er geen verschil in de contractuele afspraken over onderzoekstijd, maar in de praktijk besteden vrouwen gemiddeld drie procent van hun tijd meer aan onderwijs en minder aan onderzoek dan mannen. Dit gaat om zo’n 52 uur per jaar. 

Lees hier het gehele rapport

Lees hier een NRC-artikel over het rapport

Athena's Angels